Besöksräknare

onsdag 28 april 2010

Jackfrukt


När vi var och geocachade förra veckan och gick omkring i Cubbon park så såg vi stora träd med enorma frukter hängande i sig. Vissa frukter var upp till 40 cm långa och hade taggar. Jag hade för mig att de hette "brödfrukter" men googlade lite till på detta och fick då fram namnet "Jackfrukt" och även nedanstående fakta:
Jackfrukt äts som frukt i motsats till andra brödfrukter som tillreds som grönsak. Det är bara det gula eller lila köttet som äts. Den äts rå, med lime, i fruktsallad eller kokt i sockerlag. Frukten kan väga ända upp till 50 kg men normalt är 2-10 kg. Den kan bli upp emot 60 cm lång och innehåller fibrer och en hel del vitaminer(A, B och C + massa annat).

Vår kära chaufför gick med oss in i affären och visade att man kunde köpa del av dessa frukter i lådor. Så här ser de ut:

De var ca 3-5 cm långa och hade en kärna på 2-3 cm. Den kan visst användas på samma sätt som en böna och den ser lite så ut också!

Den smakade faktiskt jättegott, lite saftigt och relativt lik en annanas. Min maid sa att det inte var så bra att äta för mycket av den för då kunde man få magknip och jag såg när jag sökte fakta om den att den var lite laxerande pga sitt fiberrika innehåll. Man kanske inte äter några stora mångder, men några stycken bitar var gott och jag tror att den kan vara bra i en fruktsallad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar