Besöksräknare

torsdag 15 oktober 2009




Äntligen är vi uppe med Internet igen så att vi kan nå yttervärlden. Vi har fått både telefon och internet så det känns väldigt skönt. Jag får ett samtal från vakten varje morgon som frågar om jag skall bli hämtad för chaffören kommer inte in utan Palm Meadows ID. Vi har fått instruktioner om vad som är tillåtet och inte här i området. Enligt reglerna så är inte atombomer eller andra farliga sprängämnen tillåtna. Det fanns faktiskt bra trafikregler som är bra och det är inte tillåtet att tuta.


Det har hänt mycket den senaste dagarna i hus 84 i Palm Meadows. Givetvis gick tvättmaskinen sönder direkt och efter några påstötningar kom reparatören. Han påstod att Åsa hade glömt att trycka in ECO knappen och var därför den inte snurrade. Åsa stod på sig och visade instruktionsboken sedan gav han sig. Remmen hade hoppat av.






Jag skall publicera en bild på vår trädgårdsmästare också. Han går runt lite och får lite pengar till blommor och gödsel för att få fart på gräsmattan. Åsa gav honom 200rs (=ca 30 SEK)till blommor i landet. Jag sa att jag ville ta en bild på honom för att visa mina vänner i Sverige så ställde han sig lite sött i givakt.



Vattenmannen ringde jag efter i lördags för att få leverans av behållare till "vattenstation" vi har köpt. För att slippa köpa vatten i flaskor och inte lägga ut en förmögenhet på vattenrenare. Han skulle komma om en kvart men två på ringningar så kom han tillslut efter två timmar med en vatten bubbla på moppen. Eftersom jag hade beställt tre så skickade jag tillbaka honom och han sa inga problem kommer om en kvart.....

Han sa jag har 24h service ring när somhelst jag kommer om en kvart så jag funderar på att ställa klockan på 3 för att kolla om det stämmer :) Funktionen är annars helt fantastiskför man kan välja kallt eller varmt vatten så när man skall ha te eller kaffer är det klart direkt. Riktigt bra...

Idag fick vi den nya bilen och en ny chafför. Toyota Innova vilket 90% av oss expats har här i PM. Bilen var väl omhändertagen och de hade gjort en Pudja (välsignat den) för bilen. Man hade ett band över bilen och en citron i mitt facket. Sedan hade man också kört över fyra citroner innan bilen levererades. Chaffören Roshan som är en aningens ung och ingen erfarenhet av expat innan men är allert men ändå väldigt försiktig. Han var katolik och gjorde korstecken några gånger när han körde iväg och ibland när han bytte fil så vi kommer fram säkert.

Vi har en tant i huset som går omkring. Jag har inte sett henne än men de övriga har det. Det är inget spöke utan vår nya maid. Man måste verkligen vänja sig vid att ha främmande människor i huset. Hon borstar och torkar golven i hela huset varje dag men enligt Åsa tar det väääldigt lång tid. Nu har vi öppnat så att hon kan sitta i maidsrummet när hon har rast eller äter . Åsa orkar inte ha henne hängande över axeln när vi äter lunch. Hon dyker upp vid nio och går hem klockan fem.

I söndags spelade jag och Patrik golf och det var riktigt kul faktiskt. Banan var hyfsat enkel men värmen var ganska påfrestande. Det var en betydligt bättre runda än sista i Sverige när jag tog hem Booby priset i PPL open. Lyckades skrapa ihop 41 poäng men var väl lite uppe i en väldigt snäll ruff ganska många gånger så det gick att reparera. Vi hade var sin caddie med oss som bar klubborna och min kunde nog spela lite för han gav mig råd. Tillslut tror jag han var den enda av oss fyra som trodde jag inte skulle slica med Patriks driver.

Annars är det poolen som får många besök av barnen och det har varit några riktigt varma sköna dagar här nu.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder och bra blogg, det är riktigt kul att följa er. Elsa hälsar att hon har fått lite fler besökare i sin blogg tack vare er länk. Ser det som en knuff i baken för att uppdatera. KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa & Tomas!
    Vi läser er blogg och tycker att det är roligt att få lite inblick i ert nya liv ( vi har ju faktiskt varit med lite från början). Vi skrattade gott åt elproblematiken och åt containerlossningen. Härligt att vi människor är så anpassningsbara - mycket mer än vi tror, det har ni ju redan upptäckt. Pojkarna ser glada och nöjda ut på bilderna och vad jag förstår har de kommit igång med skolarbetet på ett bra sätt. Ha det fortsatt bra.
    Maggan och Lasse

    SvaraRadera