Besöksräknare

torsdag 20 mars 2014

Kimchi

Idag har jag gjort kimchi! Det är en koreansk grönsaksinläggning där kinakål, morötter och rättika fermenteras och blir syrade. Jag började göra den i går men då jag kom till chilimängden: 1/2 dl chiliflakes var jag tvungen att vänta med att röra ihop det förrän idag då jag var och köpte mer chili. 

Jag fick Jennie Walldéns kokbok "Smaker i mitt hjärta -Korea möter väst" i julklapp. Hon vann Sveriges Mästerkock 2013 och jag tyckte hon lagade så spännande mat i programmet. Men i de flesta koreanska rätterna i boken använder hon kimchi antingen till eller i maten och det är svårt att hitta färdig, så nu testar jag att göra egen.  
Den här röran ska stå i rumstemperatur och bubbla enligt hennes recept. Spännande att se vad det blir. 


1 kommentar:

  1. Att du orkar! Hade jag haft en tiondel av ditt matintresse hade jag varit nöjd!! Kram på sig sis!

    SvaraRadera