Besöksräknare

tisdag 11 mars 2014

Indiska smaker

Det är långt mellan inläggen just nu. Det känns inte som det varit så mycket att skriva om men det är ju bara en bortförklaring. Egentligen finns det alltid något att skriva om. Det svåra är bara att få till texten så det blir någorlunda intressant....får se om jag lyckas idag...
Jag har varit Indieninspirerad i min matlagning sista veckan. Jag har ett mål och det är att ha en indisk fest och då jag aldrig själv lagade indisk mat i Indien måste jag nu lära mig. Därför blev det Biriani i söndags. Biriani är en rätt som består av både ris och kyckling eller kött. Den är toppad med fräst lök och saffran. Biriani brukar serveras på många större firanden. Min biriani blev en snabbvariant jag hittade i en mysig indisk kokbok som heter Miss Masala. Inte var den vidare snabb med sina 20-30 ingredienser men den blev god på svensk lammstek och värd att göra fler gånger!
 I dag har jag gjort samosas. Det är degknyten som fylls med en garam masala-kryddad fyllning av potatis, ärtor, lök och lite andra grönsaker som man har hemma. I Indien serveras dessa små piroger som förrätt innan maten, till en kopp chai eller som snacks. De ska doppas i en het sås av mynta eller i en chutney. 
Man ska egentligen fritera dem men enligt receptet så kunde man istället grädda dem i ugnen så det gjorde jag. Nästa gång ska jag fritera dem. De blev nämligen inte så krispiga i ugnen utan mer som fyllda pitabröd. Men goda i smaken förutsatt att man gillar garam masala! 
I morgon blir det nya testrecept!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar