Besöksräknare

fredag 12 mars 2010

Hembakat bröd och egen leverpastej


Äntligen har jag lyckats få igång en surdeg som verkar överleva. Jag hittade ett bra recept i den nya surdegsboken som jag fick av söta systern i julklapp (Oj, vi menar jag. Tomas och jag fick den ju ihop. Han har kanske ändå mer användning för den än vad svågern har av den handväska som han och systern fick av oss!! )
Brödet hade en gnutta jäst i sig och orkade då resa sig i den lite halvsega mickron med varmluftsfunktion. Brödet blev riktigt gott med tydlig surdegssmak. På sådant bröd passar det bäst med svenskt pålägg tycker jag. Antingen cheddarosten pappa hade med sig eller Kalles kaviar mamma hade med sig.
Börjar dock inse att dessa svenska delikatesser kommer att ta slut. När jag för några dagarsedan var i köttaffären så var det en kund som köpte kycklinglever. Då gjorde jag det med. Leverpastej, tänkte jag. Det har jag aldrig gjort i mitt liv, men det kan väl inte vara så svårt. Efter mycket letande på internet hettade jag ett recept som jag ville testa. Det var jätteenkelt. Bara att steka lever, lök och vitlök i bitar. Sedan mixa med kryddor och en klick grädde. Det blev jättebra! Den håller väl bara någon veckan men den har inga konstiga tillsatser och inget socker i sig. Bilden kanske inte gör pastejen rättvisa men både Tomas och Oskar blev glatt överraskade av den goda smaken. Vill någon ha receptet får ni höra av er!

2 kommentarer:

  1. Duktiga du, som ens funderar på att göra något sådant i värmen. Men det är nog så, när är långt ifrån, att längtan blir större än vanligt. Själv längtar jag efter stark indisk mat. kram mamma

    SvaraRadera
  2. det är härligt när man kan glädjas åt små saker i livet! Kram

    SvaraRadera