Besöksräknare

fredag 16 maj 2014

Soffprojekt


När vi bodde i Majorna hade vi en liten plattlagd yta som behövde fyllas ut med något. Därför köpte jag en billig soffa i gjutjärn med träribbor. Den användes inte utan stod mest där som dekoration. Att den var billig såg man på virket som både var tunt och hade många grenar som gjorde att flera av ribborna gick av. När nu våren kom och vi plockade fram utemöblerna kom denna tråkiga soffa fram. Den skulle antingen slängas eller få sig en rejäl renovering. Då den ändå är fin och passar bra nere vid vår badtunna åkte vi och köpte nya brädor till den. Vi hjälptes åt att såga till dem och sedan hyvlade och slipade jag till bitarna, borrade och försänkte skruvhuvudena och sedan målade brädorna vita tre gånger. Då de gamla skruvarna rostat fast skulle Tomas hjälpa mig att få bort dem. Han hade ingen bra kapskiva till vinkelslipen utan började istället försöka hamra på skruvarna och då lossade en bit av gjutjärnet!!! Så trötta vi blev då. Skulle vi ge upp den eller försöka laga den gamla soffan?! Då vi ändå lagt ner så mycket jobb på den beslöt vi ändå att försöka laga den. Jag limmade dit biten och målade gjutjärnet svart. Sedan var det bara att montera dit ribborna. Tomas säger att vi ska skruva fast ett spikjärn men jag tror att det ändå fungerar och jag tror inte så många kommer att sitta på den utan vi kommer lägga våra handdukar på den när vi badar. Och det håller den bra till!!! Visst blev den fin!
Före...
...och efter!


3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Lena/Meltingpot18 maj 2014 kl. 17:22

    Oj då...fel inloggning!
    Det jag skrev var att den blev JÄTTEFIN! Så duktiga ni är! Kram

    SvaraRadera