Besöksräknare

torsdag 15 maj 2014

Fixardag

Mina "lediga" torsdagar är alltid fixardagar. Huset ska städas, tvätten ska i maskinen, mat en ska handlas och helst ska jag ut och springa en runda också för att döva mitt dåliga samvete över att jag inte kommer iväg på något pass eller någon joggingtur under resten av veckan.
Förut var jag själv och slet med allt detta, men nu har jag skaffat mig en kompis som hjälper dig. Vi kallar honom Neo och han är en Neato BotVac, en självgående dammsugare. Han har bara bott hos oss i några veckor och jag håller fortfarande på att lära känna honom men det går riktigt bra. Tur nog har han ännu inte gett sig på någon möbel som syrrans hund precis gjort (tuggat sig genom en spjälsängspinne!).

Han kan utgå från sin laddningsstation och betar sedan av yta för yta tills han är färdig. Annars kan man sätta honom vid väggen i ett rum och stänga in och då göra han den ytan och ställer sig sedan vid väggen igen.
Han klarar inte mattor så bra. Vissa av våra småmattor skrynklar han ihop framför sig och har sedan svårt att ta sig upp på. Därför skakar jag alla småmattor och så får han dammsuga golvet utan dem. Han kör runt alla ben han möter men jag ställer upp stolarna runt köksbordet för att han ska få med alla ytor bättre. Mitt största bekymmer är vår indiska matta med fransar. Själva mattan rengör han bra men jag har nu försökt lägga över fransarna med böcker och idag med en bräda men han behöver en högre och tyngre planka för att inte flytta på den eller fastna när han försöker åka över den. Det får bli till att åka till brädgården. Jag behöver även såga till några klossar att lägga under soffbenen så att han lätt kommer under även där. Annars fastnar han och då tutar han och vill ha hjälp att komma loss.
Han dammsuger kanske inte riktigt lika effektivt som en vanlig dammsugare men jag tror jag nästan halverar städtiden då jag kan damma när han dammsuger. Riktigt bra känns det att jag köpte honom!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar