Besöksräknare

torsdag 13 oktober 2011

Smörgåsmargarin

Vet inte varför det är så ojämnt utbud av varor i affärerna här men för tillfället är det slut på de godare sorterna (läs: importerade) av smörgåsmargarin. Första året här köpte jag indiskt margarin men det har ofta en så äcklig halvhärsken smak att jag tillslut tröttnade. Från början fanns det också bara en importerad fransk sort att köpa och den var JÄTTEdyr. Ett litet smörpaket för över 50 kronor tyckte jag var för dyrt, men sedan kom lite andra sorter som "bara" kostade så där mellan 30 och 40 kronor. Då hade jag så stor önskan efter vanlig smak på smörgåsen (hade då också börjat baka brödet själv och lyckats få hit svensk ost) att jag gärna lade dessa pengar på gott smör. Ja riktigt gott var det egentligen inte men det var neutralt i smaken i alla fall. Nu har då detta smör varit slut ett tag, men jag har klarat mig ändå. Jag har nämligen gjort eget bordsmargarin! Helt perfekt om man vill veta vad som är i smörbyttan!
Det var en ny tjej som tipsade mig och det fungerar faktiskt väldigt bra. Man tar ungefär lika mycket smör som neutral olja (jag tar solrosolja) och ställer i en skål att bli rumsvarmt så att smöret blir lättvispat. Sedan tar man en skvätt vatten i och så kör man stavmixern till allt blandats och blivit en vaniljsåsliknande blandning. Sen är det bara att diska ur smörtråget och hälla i blandningen och låta stelna i kylskåpet. Jag tar lite på måfå så det blir kanske inte samma fasthet varje gång men smöret är mjukt när man ska breda mackan på morgonen och det är huvudsaken. Dock får man inte glömma det på bänken för då blir det rinnande igen.
Tack för tipset fru Svensson!!

2 kommentarer:

  1. Smaklig spis och glöm inte saltet!
    Kram/Fru Svensson

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag tycker smöret här är så salt att inget mer behövs men det är väl en smaksak?!
    Gott blir det i alla fall! Kram Åsa

    SvaraRadera