Besöksräknare

onsdag 6 juli 2011

Trasmattor och körsbärspaj

Fönsterbyte och takmålning fortsätter här men idag har mest pappa och mamma gjort de grejerna. Jag har haft andra projekt. Vi har en trasmatta som varit tomatröd och så länge jag kan minnas har vi haft den i vardagsrummet. När systern tagit över designen av rummet och sofforna blivit gråa och kuddarna går i rosa-cerisa nyanser så känns mattan lite väl röd. Men om den bleks så kan den bli riktigt fin, tänkte jag och skrubbade den med remol. Den började avge färg, röd som rödbetssaft! Efter det så har jag hela dagen försökt spola den med trädgårdsslangen för att få bort all röd färg men det fortsätter bara att rinna. Mina händer och fötter är röda och mattan är nu rödare än förut med den stor ljus fläck på mitten. Så mycket jobb i onödan. Nu är det väl bara att kassera mattan. INGEN bra idé!!! I alla fall inte med något bra resultat!
Oskar har haft ett annat projekt som tagit honom hela dagen. Han ville göra en paj och tomten här är full av körsbörsträd med mogna, söta bär. Först fick han plocka bär.....

...det tog sin lilla stund. Sedan skulle alla bären kärnas ur.....

för att sedan bakas till en smaskig paj!

Nu är vi mätta och röda om fingrarna av körsbär och mattvätt. Ett dopp i det blå kanske kan få bort lite av färgen? Vi ska pröva.

1 kommentar: