Besöksräknare

söndag 22 augusti 2010

Tolkhjälp sökes

Vi var i helgen i en trevlig affär som heter Fabindia och har både lite heminredning, möbler och kläder i lite moderniserad indisk stil. Varorna är inte dyra men ändå inte billiga för att vara här så kundklientelet är ändå medelklass och däröver vilka oftast talar engelska. Jag hittar små ljuslyktor som jag vill hänga på altanen och en expedit kommer fram och säger Yes, ma'm? Jag vill ha tre sådanna här ljuslyktor med ofärgat glas, säger jag. Här hänger bara en kvar. Har ni fler? Han tittar på mig som om jag vore en idiot och ställer sig sedan och börjar läsa på prislappen. Jag frågar om min fråga med lite andra ord och han står kvar och stirrar upp på de övriga färgade lyktorna som om de skulle byta färg av allt stirrande. Han verkade inte förstå alls vad jag sade. Varför inte bara gå och hämta en kollega som förstår engelska? Jag frågar en annan liten trevlig tjej som sedan hämtar två till lyktor till mig utan problem.

Det måste vara hemskt att jobba i en affär och inte förstå vad kunderna säger, men om man får lön för det så är man väl nöjd ändå?

1 kommentar:

  1. Han var lite cool tyckte jag han fattade inget men svarade "no we do not have mam" men såg nog inte skillnad på lampor. Det komiska var lita att se Åsa så fruktansvärt arg och irriterad på någon som bara hon INTE eg kan vara.....
    Han hade verkligen noll koll. /Tomas

    SvaraRadera