Besöksräknare

torsdag 19 augusti 2010

Tillbaka i skolan

Nu har vardagen börjat få sin vanliga form. Skolan började två dagar efter vi landat. Det var två nervösa barn som inte ville börja skolan igen. Ingen av dem visste om de skulle komma ihop med de gamla kompisarna då skolan blandar runt på alla barnen varje år. Lärarna byts också. Först hittade vi Oskars klassrum. Med tårarna i ögonen ville han först inte gå in, men då hans kompis flyttade sig och satte sig jämte honom blev allt bra och hans kommentar efteråt var: Jag förstår inte varför jag var så nervös över att börja sjuan. Det var ju inte värre än förra året.
När vi så kom till Jakobs klassrum gick det inte lika lätt. Inga av de barnen han brukade leka med fanns i hans nya klass. Han stod länge utanför och vägrade gå in men gick med in då jag gick in. Han ville inte sitta men gick tillslut med på att sätta sig i en bänk. Tyvärr var han väldigt förkyld och hade lite krupphosta men jag tänkte att han kan inte vara hemma första dagarna om han behöver byta klass. Då måste han känna in klassen och byta relativt snart. Efter samtal med läraren och samordnaren för klasserna lämnade jag en halvledsen kille och åkte hemåt. Höll tummarna för att det skulle gå bra. Mamma L meddelade att hon skickade sin bil att hämta barnen. Jag väntade spänt på bilen. När den så kom så var inte Jakob med!! Fick nästan panik. Oskar hade trott att Jakob åkt hem i förväg med mig! Nej, nej nej!! Tänkte jag. Bara Jakob inte blivit så förvirrad av att inga av hans kompisar var med bussen, att han inte själv gått på bussen utan börjat leta efter de andra. Fick till slut tag i bussläraren och blev lugn då jag hörde att Jakob var med på bussen. Bytte några ord med honom och han saknade de andra men var inte ledsen. Puh! Tur!! Hämtade honom vid bussen och gick direkt till glassaffären för en "treat". Det har faktiskt varit kul i skolan på eftermiddagen, för vi fick leka lekar, sa han då. Jag vill gå kvar i den klassen. Vad skönt det kändes på kvällen att veta att båda barnen var ganska nöjda med sin första skoldag trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar