Besöksräknare

onsdag 12 juni 2013

En mammas beröring

Inte långt efter att Jakob var född märkte jag att han blev väldigt lugn av massage. Det hade jag försökt på Oskar också men han njöt ett tag men for sedan upp som om han var en såndär docka med blytyngd i rumpan. Jakob däremot slappnade av och somnade av strykningarna, välmående som en nöjd katt. Det häftiga är att det funkar fortfarande. I dessa ljusa kvällar har Jakob ibland svårt att sova. Jag behöver inte massera länge innan han börjar djupandas och jag kan smyga ut. Det är inte vilken massage som helst utan kinesisk ansiktsmassage som jag en gång lärt mig på en föreläsning mamma tog med mig på. Den går ut på att trycka vid olika punkter på ansiktet i ett visst mönster, i en sammanhängande rörelse för att få ansiktsmusklerna att slappna av. På föreläsningen sa de att massagen var ett sätt att slippa glasögon i Kina och barnen där gjorde massagen i skolan varje dag. Om det funkar som ögontränare vet jag inte men massage över kindbenen gör det omöjligt att ha ögonen öppnas och den monotona rörelsen verkar vara sövande. Det funkar i alla fall. Härligt att kunna få någon att helt slappna av och somna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar