Besöksräknare

tisdag 25 september 2012

MI - Motiverande Intervju

I dag har jag varit på halvdags fortbildning i konsten att genomföra en motiverande intervju. Det låter mycket krångligare än vad det är för jag tror att många av oss som möter patienter har lite av det här i oss redan. Det gick ut på att ställa öppna frågor som låter patienten berätta om sina förväntningar och som sedan får patienten att själv uttrycka en önskan att förändra sig. Jag tror att det verkligen är grundläggande om man ska få en person att vara med på en förändring. Det är ju bara att gå till sig själv. Hur många gånger har man inte tänkt att man ska äta nyttigare eller komma igång med att träna och så har man inte varit riktigt motiverad och målet har skjutits på framtiden.
En annan sak vi fick träna på vara att vara aktivt lyssnande. Vi fick inte lov att säga något när den andra berättade utan bara humma positivt, nicka och visa med kroppsspråket att vi var engagerade i lyssnandet. Det var väldigt frustrerande för den andre som inte fick säga något men väldigt skönt för den som berättade att få lov att prata utan att bli alls avbruten. Det tror jag många idag skulle tillämpa mera. Jag tycker ofta att alla vill höras och vi är snabba att flika in och föra över samtalet till vårt eget intresse och den som skulle berätta, känner sig överkörd och sitter där med en oberättad historia.

Så var mer lyhörd och låt olika personer få stå i centrum och känna sig hörda. Genom att vara tyst ibland kan helt andra samtal öppna sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar