Besöksräknare

fredag 19 november 2010

Thailand

Nu ska jag äntligen försöka skriva lite om vår Thailandssemester.
Resan gick bra och vi kände oss nöjda när vi såg den kuperade Phi Phi Island i det turkosa vattnet. Hotellet var också bra med fräsha rum och trevlig personal. Poolen hade de lyckats fota så den såg dubbelt så stor ut mot var den var, men vi ville ju bada i havet mest ändå.
När vi så vaknade första morgonen så kändes det väldigt svenskt: regnet smattrade rymtiskt på taket.... så fortsatte det i två dygn!! När det sedan började avta mot andra kvällen gick vi och bokade en snorkeltur till morgonen därpå. Nu har väl ändå vädret vänt, tänkte vi. Men oj vad fel vi hade. På morgonen spöregnade det igen. Turen blev inställd och vi var lite trötta på regnet ....men den dagen vände det. Vid lunch hade det slutat regna och vi tog en promenad upp till öns utsiktspunkt.

Sedan bröt solen igenom och vi gick ner på stranden och åt lunch och hyrde sedan två kanoter och paddlade ut till "Monkey Beach". Här var sanden vit, havet fullt av fiskar och korallrev och träden fulla av nyfikna apor. Äntligen fick vi oss vårt första dopp och det var härligt ljummet och salt.

På kvällen, efter en god middag med grillad hummer och lax för de vuxna och pizzor för barnen så provade vi på en annan djurupplevelse: fisk-spa! Man får ben och fötter tvättade noga och får sedan sätta sig i ett stort kar med ca 3-4 cm långa fiskar. Det är flera hundra fiskar och de kalasar då på ens döda hudceller. Det var en väldigt konstig upplevelse att sticka ner fötterna i karet. Benen blev fulla med fiskar, som om man hade fisk-stövlar på sig och det pirrade och killade väldigt den första stunden. Jakob var väldigt skeptisk till att utsätta sig för detta och var istället fotograf medans vi andra tre stoppade ner våra ben till de små djuren. I tjugo minuter satt man i karet och blev biten på. Det var inte speciellt effektivt för hälarna (kanske lite för hårdsmält för fiskarna) men man fick väldigt blanka underben. Oskar tyckte detta var så häftigt att han tog en till behandling sista kvällen.

Dagen efter blev det äntligen dax för en snorkeltur med båt. Båten gjorde stopp på olika korallrev och lagunstränder och vi såg många färgglada fiskar och andra vackra växter och djur. Snorkling är otroligt ändå. Ovanför ytan ser man bara en havet som en yta. Sen stoppar man ner huvudet en decimeter och märker att runt en simmar massor med små Nemo-fiskar omkring och stenarna är koraller som skiftar i olika färger. Jag är ingen person som gillar att doppa huvudet, men snorkla är en helt annan sak.

Naturen här är så annorlunda mot den svenska naturen. Öarna har lodräta väggar som inte är kala utan bevuxna med träd som på något underligt sätt kan hålla sig kvar och överleva. Havet här är lysande turkosfärgat när solen skiner på det.

Sista dagen tog vi en båt till en närbelägen strand och snorklade och solade hela dagen.
Hemresan gick bra, även om vi åkte med en lite mystisk taxichaufför till flygplatsen. Vi var i tidsnöd så vi tog första bästa taxi då vi inte hittade den vi förbeställt kvällen innan. Bilen dundrade så jag trodde den skulle gå sönder på vägen. Den väsnades så jag fick sitta och hålla lite för öronen när farten ökade. Chauffören brydde sig inte om det utan pratade med oss på något oförståeligt språk. Emellanåt drog han nog ett skämt för han skrattade och tittade på Tomas som satt fram. Plötsligt öppnade han handskfacket och drog fram lite torkade blad. "Asch, asch" sa han och erbjöd Tomas ett blad, innan han glatt tuggade i sig ett själv. Vi var väldigt glada över att ha klarat av den resan utan några olyckor.