Besöksräknare

torsdag 25 november 2010

Myr-invasion

Vi har så mycket myror i vårt hus. I förrgår när Tomas kom in i köket var det fullt på hela ena väggen. Det var inte de små myrorna som ofta kommer om man glömt några smulor på bänken, utan stora röda myror, mellan 0.5 och 1 cm långa.. Han sprayade med insektsspray och fler kom ut ur hålen på ett doslock på väggen. Jag fick ta över jakten samtidigt som jag skulle göra omelett och rosta bröd till barnenes frukostar. Jag lade en kartong under doslocket och hade Jakob till att stå och fånga upp dem med en sån där elektrisk insektsfångare som ser ut som ett tennisrack, när de kröp över kartongkanten. De trillade nämligen nre från väggen då de var lite omtumlade av sprayångorna. Sedan kom jag på att om jag ställde en vattenbalja med diskmedel i och gjorde en kana så de trillade ner i den så kunde jag fånga dem utan att behöva stå där hela tiden. Jag tror jag fångade minst 50 myror i baljan och nu verkar det faktiskt som om de inte är kvar bakom doslocket längre. De har väl flyttat sitt bo någon annanstans. Det är väl bara att hålla ögonen öppna och leta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar