Besöksräknare

onsdag 2 december 2009

Indisk shopping

Det finns många affärer här i Indien och mycket som ser fint ut och som är prisvärt. Affärerna ser ut som i Sverige men när man börjar fråga så är det ofta just precis bara de varorna som finns i affärens utställning som finns. Vänner här säger att det heller inte är speciellt lätt att byta en vara även om den har någon lite deffekt. De vill heller inte dra ner på priset för en skavank utan tänker att "vill man köpa får man betala priset för varan". Lämna tllbaka och får pengarna tillbaka finns inte.

För ett tag sedan ville jag köpa tvättkorgar. Med tvättstugan utanför köket, långt från alla sovrum insåg jag att fler tvättkorgar behövdes om jag skulle få tvätten att inte bara hamna på golvet i allas rum. Letade i affärer och hittade bara fula plastbaljor tills jag kom till en affär som hade riktigt snygga och moderna tvättkorgar. Tog med mig två stycken till kassan för att betala men då fungerade inte mitt kort. Det fanns pengar på det men det var ändå stopp. Ingen kontakt med banken. Snopen fick jag lägga tillbaka tvättkorgarna. Någon vecka senare var jag åter i affären och försökte handla. Kortet funkade i grannaffären och i affären jag åkte till efter denna, men här funkade det inte. Man känner sig lite dum och snopen när det händer. Nästa gång tog jag med mig maken. Hans kort fungerade! Pust. Äntligen.

När jag packade upp korgarna ur plasten lärde jag mig en sak: Kolla alltid varorna i affären! Den ena korgen var skavd så att färgen på metallramen var borta på handtaget. Trist. Den andra hade för korta kardborreband undertill så den gick inte att fälla upp. Det var bara att ta fram symaskinen och förlänga kardborrebandet så att jag kunde öppna den mer än 10 cm. Nu har de i alla fall flyttat in i två av badrummen och fungerar riktigt bra. Nästa gång så ska jag kolla noggrannare innan jag lämnar affären!

2 kommentarer:

  1. Allting är "very fine quality" vet du väl! Spelar ingen roll om ett ben saknas på en stol. Har den ett pris så har den. Många gånger har jag hittat defekta kläder, visat plagget för en affärsanställd som bara vickar på huvudet och hänger tillbaka plagget där jag tog det. Någon mindre nogräknad kommer att köpa det förr eller senare,vilket de vet, så varför missa en bra affär. Lämnar bara plagget affären är pengarna inräknade och kan aldrig lämnas åter!

    SvaraRadera
  2. Suck och stön! De är väl så det är här.. Om inte en irriterad Lena kan byta saker här, så går det troligtvis inte :)

    SvaraRadera