Besöksräknare

tisdag 8 december 2009

Paket-julkalender

Min pyssliga lilla syster gav Oskar en mycket fin korsstygnsbroderad julkalender när han var mycket liten. Den är väldigt söt med en tomte på och en julgran och den tog nog säkert hela Oskars första levnadsår att tillverka. Varje år när jag sätter upp adventsjusstakarna kommer jag på att den måste få små paketer i alla sina 24 öglor. Varje år tar det mig lite tid att köpa dessa presenter, för att inte tala om att slå in dessa 24x2=48 paket. Mycket pilligt är det och både Tomas och jag brukar sitta någon sen kväll med detta pyssel. Jag tror aldrig det hängt några paket i de första öglorna utan det är först runt den sjätte december som den brukar vara klar att hängas fram och då får ju den som gör kalendern "ta hand om" de sötsaker som skulle varit i de första fem paketen. Ja, det brukar vara godis i paketen. Från början när Oskar var liten stoppade jag leksaker i den och bara godis i dem som inföll på lördagar, men det blev så mycket tårar över alla de paket som inte innehöll godis och det var så svårt att komma på alla dessa småpresenter, att jag gav upp. Nu är det godis i alla.

Den fina handbroderade kalender vågade jag mig inte på att ta med i containern, ifall den skulle bli vattenskadad. Men då flera av kompisarna här har paketkalendrar så dröjde det inte länge förrän Jakob sa att "det väl inte kunde vara så svårt för mig att göra ny?!" Därför blev det på enklaste sättet: små numrerade paket på ett snöre. Så blev alla barn nöja!













Fick ett tips av en kompis som skrev att en kollega till henne brukade numrera sina köksluckor och använda hela sitt kök som en stor julkalender. Det hade de gjort i 20 år. En jätterolig idé tycker jag!!!! Jag tror dock den kalendern hade varit förvillande för vår maid, så jag får spara idén till senare.
/Åsa





1 kommentar:

  1. Så fint. Jag ligger efter dig med inslagningen, men det är ju en dag i morgon också. 9:e. Över hälften kvar! Syns i morgon vid pysselbordet:)/Lena (Nora inloggad-kan inte ändra just nu för då försvinner kommentaren)

    SvaraRadera