Besöksräknare

onsdag 25 november 2009

Samtal i snabbköpskassan...

Hade tänkt att skriva lite om vår mysiga helg i Mysore med svågern på besök, men det får vänta. Måste berätta om en liten situation jag var med om i går. Var i affären och handlade lite. Hade egentligen varit och handlat på förmiddagen men en ny svensk tjej ville ha sällskap till affären så jag följde med henne. Vi åkte till en affär jag inte varit i så många gånger så jag hade inte helkoll på utbudet. Utbudet i affärerena här kan man i och för sig aldrig vara säker på då de basalaste varor som mjölk, ägg eller toalettpapper kan vara slut i flera veckor i rad. I stället fyller de hyllorna med diskmedel eller läsk eller något annat de har gott om.

I alla fall fick jag se att de hade tamponger i denna affär. Det har jag inte hittat tidigare och därför lade jag beslag på de två paket som stod på hyllan. Lite annat hittade jag också, bl a svenskt knäckebröd! Dyrt som skam var det: 220 rupies (ca 35 kronor) för ett litet paket, men ibland kan man behöva ha en skiva och nu när svågern hade med sig en stor bit cheddar..mums.

Väl i kassan gav jag mina varor till kassörskan. Hon slog in varorna i kassaapparaten. Sedan sa hon:"Now I have to ask you a question." Oh nej, tänkte jag. Nu har de väl någon marknadsundersökning som jag måste vara med i. Men hon lutade sig över mina varor så att hennes sjal döljde dem och så pekade hon på tampong-askarna. "How do you use these, Ma´m? ja, vad säger man?! Det blev en lågmäld undervisning i hur man använder en tampong. Hon visste när den skulle användas men ville veta om dess placering, införingslängd och användningslängd. Det var bara att diskert försöka beskriva och svara på hennes frågor. Vad komiskt det här är, tänkte jag när hon viftade fram nya kunder till nästa kassa så vi kunde tala ostört. Här står jag i kassan i snabbköpet och förklarar hur en tampong används! "Glöm inte att tråden ska vara kvar på utsidan. Lycka till", sa jag och betalade. Jag hoppas hon förstod vad jag menade!
/Åsa

3 kommentarer:

  1. Trodde aldrig att nån i en kassa här skulle våga fråga en sån sak. Vilket mod!Härlig historia. Lena

    SvaraRadera
  2. Riktigt härlig historia & tänk vilken skillnad det kan göra för den kvinnan.

    SvaraRadera
  3. ha ha ha, undrar hur länge hon hade samlat mod innan hon vågade fråga. hon kanske har funderat på vad man gör med dom i flera år! :)

    SvaraRadera