Besöksräknare

fredag 13 november 2009

Kaffelängtan


Jag längtar efter svenskt kaffe! Ni som jobbar med mig vet att jag måste ha min morgonkopp, annars får jag huvudvärk. På hotellet vi först bodde på så var kaffet som te. Om man då vill ha kaffe med mjölk så blir det ännu svagare. Det höll huvudvärken borta men var inte gott. När vi sedan flyttde till huset hade vi ju inte våra saker ännu och då inte heller vår kaffebryggare. Jag köpte pulverkaffe och det var väl okay, men efter ett tag börjar man ändå längta efter en kanna kaffe....mmmm. Och tänk så gott nybryggt kaffe luktar!!



Så kom vår container. Det kändes bra att packa upp kaffebryggaren. Nu skulle jag köpa bryggkaffe. Men det var svårare än jag trodde. "No, ma´m, just instant coffee."



Efter ett par veckor hittade jag tillslut "Spar" (ja, just precis den matkedjan som finns hemma också). Alla hade pratat så om att man måste åka till Spar. Det tog en timme att åka dit. Det var ungefär som att gå på Spar i Sverige, billigare priser än i affärerna här omkring men annars en vanlig mataffär. Men plötsligt kände jag den ljuvliga doften av kaffe. Man kunde köpa både hela kaffebönor och få dem malda. De fanns i olika rostningar. Underbart! Jag köpte både omalda bönor till kvarnen och en påse med malda för att kunna användas med en gång.



Väl hemma dök nästa problem upp. Vi hade ju inga kaffefilter. Varför tänke jag inte på det i affären?! Men det hade inte hjälpt för affärerna hade inte kaffefilter heller. Expediterna blev helt frågande till vad jag sökte. Ville jag köpa en kaffebryggare - för det hade de - nej jag ville bara ha kaffefilter. Aha. Oh no ma´m. We only have the coffee machine. Helt korkat. Jag vet inte vad de använder som filter till dem?! De tar väl en gammal strumpa eller något.... Själv har jag haft funderingar på om jag skulle sy ett filter av en bit lakarnsväv. Men jag var orolig att det skulle ta smak på något sätt så jag beslöt att låta bli.




Plötsligt får vi reda på att Tomas ska få sverigebesök. Be dem köpa kaffefilter!, sa jag. Min man "beställde" ett flergångsfilter så att vi skulle kunna ha det hela tiden. Smart!

(Tack, snälla Lasse för filtret!)


Då dök nästa problem upp: vår kaffemaskin ha ett gångjärn som man fäller ut med filterhållaren och som sitter tight upp mot armen som vattnet kommer från. Det gick inte att få rum med den plastring som håller ut filtret. Puh. Jag började desperat såga med en brödkniv för att få av plastringen och kunna trycka ner den i filterhållaren, men den var ändå för stor. Jag fick dricka en kopp pulverkaffe för att tänka klart. Dåhittade jag lösningen. En metallsax! Med den kunde jag karva av ytterkanten och nu fick jag äntligen filterhållaren på plats. Vilken härlig känsla det var att sätta på första kannan.


Äntligen kan man njuta av riktigt kaffe!!
/Åsa

4 kommentarer:

  1. Tänk, så många problem ni stöter på och finner lösningar till. Kopp, kopp! mamma

    SvaraRadera
  2. Ha, ha, ha, skam den som ger sig!! Vilken affärsidé, hemmasydda kaffefilter!!! Kanske säljer jättebra där :)) kram på er och njut nu av kaffet /syrran

    SvaraRadera
  3. Vill du ha pappersfilter "utifall att", så kom och hämta hos oss. Har en bunt och jag kan beställa fler från Sverige. Många kollegor till P på ingång. Lena

    SvaraRadera
  4. Tack snälla Lena. Vi får se om inte svågern kommer med flera i morgon. Tack för en mysig dag förresten!
    Men det här med sydda kaffefilter kanske inte är en dum idé. Man kan matcha kaffefilter med grytlapparna!

    SvaraRadera