Besöksräknare

tisdag 3 december 2013

Julpynta med betong

Jag fick plötsligt sån lust att prova det här med att gjuta i betong! Ja jag vet att det är helknasigt för jag har ju att göra så det räcker och blir över ändå med att baka, göra julkort, köpa julklappar, göra julgodis, kanske sy mig en klänning (om jag hinner, för affärerna har ju inget som jag gillar eller som passar...)
Saken är den att jag såg en julbock i betong vilket jag kände att jag skulle vilja ha men denna bock hade alldeles för korta ben och klumpigt horn. Jag tycker att prydnader jag har ska ha en viss charm, speciellt julsaker. Om min bock blir charmig kan jag ju bara hoppas på med blir den misslyckad har jag i alla fall lärt mig lite om betong. 
Ja, jag har ju använt betong tidigare men bara vid renovering så jag vet ju hur man blandar till den. På nätet finns även många bra videofilmer och bloggar som beskriver processen. På tal om processen kom jag på att jag glömt pensla min kartongform med olja som skulle göra att den lossade lättare, men nu är det för sent...

Så här gjorde jag i alla fall: 
Först ritade jag ut en bock på kartong och plastade den med självhäftande plast för att inte bli blöt av cementen.
Sedan klippte jag ut remsor i mjölkförpackningar som jag tejpade fast utmed linjen med silvertejp.

Under fötterna på bocken sågade jag till två bitar masonit som jag fäste med mattejp mot kartongen, då jag verkligen ville få den ytan att inte bukta ut.


Sedan lade jag formen på en träskiva och spikade rejäla spikar runt formen för att staga upp sidorna så de ej skulle kollapsa av betongmassan.

Sedan blandade jag till betongen och hällde den i formen. Jag hade plasthandskar på mig då man inte vill få betongen direkt på huden och jag packade betongen väl mot botten i 1 cm tjocklek (relativt fast konsistens på betongen) med handen, för att det inte skulle bli några luftfickor. Sedan hällde jag på resten och tryckte till den och skakade sedan formen för att bli av med eventuella luftbubblor.


En liten bit hönsnät gömdes inne i bocken för att utgöra armering och en plastpåse lades över för att den inte ska torka för fort. Nu ska cementen bränna i ett par dygn innan den blir helt hård. Om den känns stabil nog i morgon så får den komma ur formen men det får vi se i morgon! Spännande!!!


2 kommentarer:

  1. Tänk, att du kunde göra en så fin form! Det skall vara du till det. Vad spännande att få se resultatet. Lycka till! Mamma

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Jag vill oxå testa. Ser kul ut :)

    SvaraRadera