Besöksräknare

fredag 7 december 2012

Lussesniglar


I flera dagar har jag nu hållit på för att få till den perfekta lussekatten. Nej det kanske var att ta i men i två dagar i alla fall. Mamma tipsade mig om detta avancerade recept som en bagare i tv hade visat. (Receptet hittar ni här.) Man skulle koka saffran och mjölk och låta det stå till dagen efter. Det är ett tips som jag tror är bra för smaken kommer fram bra på det sättet. Men jag vet inte om jag gillar konsistensen på degen. Den blev så gummiaktig så att bullarna knappt gick att rulla ut. De krympte hela tiden ihop som resårtrådar och ytan blev inte len och fin utan som om man rivit av degen. De formade katterna rullade upp sig på plåten. Även ugnsvärmen kände jag mig skeptisk till: 3-5 min i 250 grader. När ytan var klar så var de fortfarande halvdegiga inuti. Nu har de åkt in i ugnen igen och jag tar till mitt termometerknep. De borde komma upp i 90-92 grader för att vara klara tycker jag!
Det är kul att prova nytt. Bullarna verkar få bra smak och bli porösa och mjuka men jag tar nog med mig lite tips från det här receptet och kombinerar med mitt gamla recept nästa år. Det är kul att få annan form än mördarsnigelformen!

1 kommentar:

  1. Ha ha vi har pratat mycket om varför det heter katter, Måns bestämde sig för att kalla dom lussekossor men ni kör alltså med lussesniglar :))

    SvaraRadera