Besöksräknare

onsdag 5 december 2012

Inte lätt att vara ny i stan

En av nackdelarna med att byta stadsdel efter man har bott utomlands i 3 år (och dessutom där blivit runtkörd av en chaufför) är att man kan ha svårt att orientera sig i sitt närområde. Ja, jag pratar faktiskt inte om mig själv. Efter att ha jobbat hemma hos patienter i fem år så har jag lärt mig hitta ganska bra här i stan även om jag lagt namnet på vissa gator väldigt långt bak i min hjärna. Nej den som har det jobbigast är Jakob som var 8 år när han sist bodde i Göteborg och då inte i denna del av stan. I förra veckan fick vi ett mail från fröken. Hon hade lyckats ordna så hela klassen skulle få gå på bio. De fem legenderna skulle de titta på mitt på dagen och efter det fick barnen ta sig hem själva. Hoppsan! tänte jag. Klockan två jobbar jag fortfarande och Jakob är verkligen helt ovan vid att ta buss och spårvagn. Då biografen inte låg så jättelångt härifrån och allmänna kommunikationer ändå krävde två byten så bestämde Jakob och jag att han skulle gå tillbaka. Saken var den att han var tvungen att gå tillbaka till skolan för att ha modersmålslektion (han har fått lov att gå på grupptillfällena med de andra engelskspråkiga trots att engelska inte är hans modersmål!).
Så efter jobbet i torsdags möttes vi vid hans skola och gick sedan ner till biograf Bergakungen och tillbaka. Att korsa den stora rondellen på Korsvägen är inte helt lätt med bilar, cyklar, spårvagnar och bussar men vi hittade några bra övergångar. Det blev i alla fall en mysig promenad och att gå förbi Liseberg och Mässan som var fullt upplyst med lampor och juldekorationer var vackert. Min telefon har ingen superkamera men kanske kan ni få känslan?!

Jakob var väldigt nöjd över att hitta lite mer. Vi kollade också in tre klasskompisars hus på vägen så att han nu kan hitta hem från dem om han skulle följa med dem. Det visade sig att fröken hade fixat följe för de barn som skulle tillbaka till skolan när hon hörde att Jakob inte hittade så det löste sig bra och han hade 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar